Een aansprekend verhaal beweegt mensen

Een aansprekend verhaal beweegt mensen

2010 Een aansprekend verhaal beweegt mensenEen aansprekend verhaal. De ondernemer heeft het nodig om investeerders te trekken. De directeur om iedereen achter de visie te krijgen. De manager om de medewerkers te motiveren. De verkoper om klanten te binden. Het individu om met anderen te delen.

Reynold Chandansingh geeft zeven tips.

1. Ken je doelgroep en kernboodschappen
Kruip in de huid van je “toehoorders” om te snappen wat ze bezighoudt en beweegt. Stem de inhoud en vorm van je verhaal daarop af. Sluit aan op hun beleving, maar biedt ook een ander perspectief.

2. Maak je boodschap waarachtig en werkelijk
Reis in de tijd en beschrijf vanuit een punt in de toekomst wat er is. Dit is sterker dan vanuit het nu vertellen wat er gaat of moet gebeuren. Maak je visie beeldend in alle facetten. Zodat het concreet, waarachtig en werkelijk wordt.

3. Beschrijf de reis als spannend proces
Evalueer de (toekomstige) reis. Beschrijf de mogelijkheden en krachten, die je hebt benut; uit jezelf en de omgeving. Deel hoe je de onvermijdelijke problemen overwon, want het ging niet vanzelf. Beschrijf de beren op de weg en de hordes die je nam. Hoe je uitdagingen het hoofd bood. En vooral hoe je overeind bleef, rationeel en emotioneel.
4. Beschrijf betekenis en samenhang
Geef aan hoe (toekomstige) prestaties betekenis hebben in het groter geheel. Bijvoorbeeld de continuïteit van de onderneming of je eigen groei. Vertel de bijdrage daaraan en de “logische” volgende stap vanuit die samenhang.

5. Deel wat je voelt en ervaart
Deel wat er met je gebeurt als je iets belangrijks realiseert. Niet alleen op het eind, maar ook tijdens de reis. Het is van belang je daarvan bewust te zijn. En te delen met je “toehoorders.” Het is een zichtbaar onderdeel van een elk aansprekend verhaal!

6. Gebruik persoonlijke anekdotes
Vul je verhaal met meer betekenis door gebruik van krachtige, persoonlijke anekdotes. Kies een drietal kernwoorden in je verhaal. Vertel bij elk een aansprekende anekdote, dat illustreert waarom je het zo belangrijk vindt.

7. Zet aansprekende metaforen in
Maak “abstracte” woorden begrijpelijk met veelzeggende beelden. Beelden zeggen meer dan woorden. Een voor iedereen herkenbaar voorbeeld van creativiteit kan veel meer zeggen dan een uitgebreide, woordelijke uitleg van het begrip.

Een aansprekend verhaal is duidelijk, scherp en concreet. Waarin visie en ambitie zijn verwoord, vertaald in een waarachtig en werkelijk toekomstbeeld. Dat getuigt van durf. Moed komt ook tot uiting in kwetsbaar vertellen van persoonlijke verhalen.

download artikel als pdf


Meer weten? Wij selecteerden de volgende boeken voor jou.

Handboek verandermanagement

Handboek verandermanagement Voor het succesvol afronden van organisatieveranderingsprojecten gaan organisatiekunde en veranderkunde hand in hand. De organisatiekunde laat zien welk (organisatie-)ontwerp het meest geschikt is, terwijl de veranderkunde aangeeft hoe de invoering hiervan effectief kan gebeuren. Het is van belang dat deze beide perspectieven vrijwel steeds tezamen worden benut en

Posted in Boeken | Tagged , , , | Leave a comment

Interveniëren en veranderen

Interveniëren en veranderen Dit is een boek met een vernieuwende inhoud op het gebied van interveniëren en veranderen. Het geeft een overzicht van de nieuwste interventies die gericht zijn op betekenis geven en interactie. Al deze interventies stammen uit een sociaalinterpretatief perspectief, waarin mensen met elkaar situaties duiden, visies en

Posted in Boeken | Tagged , , | Leave a comment

Boekenpakket Verandermanagement

Boekenpakket Verandermanagement Dit pakket bevat de volgende boeken: 1. Lift – Robert Quinn 2. Bazenbargoens – Paul Verburgt 3. Organisatiedynamica – Thijs Homan 4. Het rijnlandboekje – Mathieu Weggeman 5. Leren veranderen – Léon de Caluwé 6. Het geniale dier – René ten Bos 7. Managers zijn struisvogels – Janka

Posted in Boeken | Tagged , , , | Leave a comment


Aanvullende artikelen

Krachten voor cultuurverandering

Krachten voor cultuurverandering Auteur: Paul Kloosterman Veel managers beseffen dat ingezette koerswijzigingen en kostenbesparingen tevens een andere cultuur in hun organisatie vergen. Maar is cultuurverandering te managen? De moeizame praktijk rond concepten als ‘de lerende organisatie’ en ‘zelfsturende teams’ noopt tot bezinning. Hoe te komen tot een werkzame en werkbare

Posted in Artikelen | Tagged , , | Leave a comment

Ongeschreven regels in werkplaats leren ontcijferen

Ongeschreven regels in werkplaats leren ontcijferen Vrouwen denken niet zelden dat carrière maken een kwestie is van excelleren in het werk. Als je dan ook nog je gezond verstand gebruikt kan het niet meer stuk, zo menen ze. Een studie van Catalyst beweert dat de ongeschreven regels in de organisatie

Posted in Artikelen | Tagged , , | Leave a comment

Ik ben wél gemotiveerd! Succesvol veranderen met de Verander Motivatie Matrix

Ik ben wél gemotiveerd! Succesvol veranderen met de Verander Motivatie Matrix In het bedrijfsleven en bij de overheid worden regelmatig verandertrajecten uitgevoerd om klantgerichter te werken of de waardepropositie te optimaliseren. Door de intrinsieke motivatie van de individuele medewerkers aan te spreken kan deze verandering sneller worden gerealiseerd en kunnen

Posted in Artikelen | Tagged , , | Leave a comment


Tools om zelf toe te passen

Cultuurtypering van Harrison & Handy

Cultuurtypering van Harrison & Handy Volgens Harrison moet de organisatie rekening houden met tegenstrijdige belangen tussen individu en organisatie. Voor het individu gaat het om zaken als bevrediging in het werk, veiligheid, invloed en economische opbrengsten. Voor de organisatie gaat het om overleven in een dynamische omgeving. Vaak zijn er

Posted in Tools | Tagged , , , , | Leave a comment

Test kleurendenken

Test kleurendenken Leon De Caluwé heeft een kleurenmodel ontwikkeld waarmee het mogelijk wordt op een logische wijze met elkaar in dialoog te gaan over verandermanagement. De test kan worden gebruikt om jezelf en je collega’s te typeren, het team of de organisatie te typeren en het veranderproces een kleur te

Posted in Tools | Tagged , , , , | Leave a comment

Leave a Reply

Gert Jan Schop

70% van de verandertrajecten mislukt. Als optimist denk ik dan: dus 30% slaagt. In mijn werk ben ik continu op zoek naar die succesfactoren. Op praktijkcaseveranderen.nl heb ik één casus helemaal uitgewerkt. En verrijkt met interessante modellen, tools en artikelen. Lees, zoek, verdwaal, laat je inspireren!

Wat kan ik voor je betekenen?

Als adviseur, verandercoach, trainer of facilitator (etiket maakt mij niet uit) ondersteun en begeleid ik jou en/of je organisatie graag bij ontwikkel-en verandertrajecten. Bij de opzet, voorbereiding of implementatie. Contact? Stuur mij een mail: info@praktijkcaseveranderen.nl.